home   kalender   informatie   uit in groep   wandelen   fietsen   artikels   contact     
 Toerisme Affligem   
 Hop brochure   
 Kaart Affligem   
 Brochure Affligem   
 Affligem Gespot    
 Aanvraag groepsuitstap   
 Contact Toerisme    
 Gemeente Affligem    

Gaasbeek

Kasteel van Gaasbeek

 

Najaar 2018: Rubens, Olaf en Wright Voorjaar 2019: Bruegel

 

PROJECT The Private Papers / Rubens bij leven en dood

Het Kasteel van Gaasbeek trekt, na de succesvolle voorjaarsexpo Vanity Fair met werk van Thomas Lerooy en Félicien Rops, de vanitas-lijn door. Niets vergankelijker dan het leven. Dat wist ook de Vlaamse barokschilder Pieter Paul Rubens (1577-1640). Hij liet zijn cruciale wensen en belangen over zijn leven voor en zijn leven na zijn dood minutieus vastleggen.
In dit project plaatsen we twee topstukken uit ons kasteelarchief in de kijker: het huwelijkscontract en het laatste testament van Rubens. Storytelling agency Shaved Monkey creëerde speciaal voor deze tentoonstelling een multimediaal project dat beide uitzonderlijke manuscripten tot leven brengt. Details worden uitvergroot en zorgen voor een bijzondere, audiovisuele ervaring. De bezoeker krijgt een unieke inkijk in het persoonlijke leven van de grote Vlaamse meester.

In samenwerking met het Rubenianum, Antwerpen


Praktische informatie / van 1 juli tot en met 26 augustus 2018

 

EXPO Exquisite Corpses / Erwin Olafs hommage aan Egmond

De dood was alomtegenwoordig in de geschiedenis van het Kasteel van Gaasbeek. Maar de een zijn dood was de ander zijn brood. Het kasteel herrees telkens als een feniks uit zijn as. Deze vanitas of vergankelijkheid van het leven op het kasteel werd in 2012 door de Nederlandse meesterfotograaf Erwin Olaf (°1959) treffend in beeld gebracht. Hij maakte foto’s, geïnspireerd op het schilderij ‘De laatste hulde aan de graven van Egmond en Hoorn’ (1851) van Louis Gallait, dat onder meer de overleden graaf van Egmond (1522-1568), een van de meest markante voormalige kasteelbewoners, in beeld brengt.

 

Speciaal voor dit vanitas-jaar herneemt het Kasteel van Gaasbeek deze expositie. De monumentale foto’s tonen de entourage van Egmond en de Brabantse adel die hem een laatste groet brengt. Olaf voegde enkele opvallende vrouwelijke figuren toe, met een knipoog naar markiezin Arconati Visconti, de laatste eigenares van het kasteel. Daarnaast integreerde hij in het hoofdtafereel en de afgeleide portretten Belgische mode (met accessoires van o.a. Delvaux, Ann Demeulemeester, Jean-Paul Knott, Jean-Paul Lespagnard, Elvis Pompilio, Kaat Tilley, Dries Van Noten, Wouters & Hendrix, ...). Kers op de taart is de monumentale foto van een ‘echte’ vanitas, opgebouwd rond het hart van Egmond, dat bewaard wordt in een loden doosje.

 

Praktische informatie / van 1 juli tot en met 26 augustus 2018

 

EXPO Cindy Wright / Dead Poetry

We sluiten 2018 af met een overzicht van het recente oeuvre van Cindy Wright. Haar hyperrealistische stillevens, waarin verval en vergankelijkheid een leidmotief vormen, worden gecombineerd met de wereldcreatie van een nieuwe soundscape van de Nederlandse componist/luitspeler Jozef Van Wissem.

 

Wrights schilderijen zien er bedrieglijk ‘echt’, haast fotografisch uit. Naast virtuositeit in de weergave van bloemen, planten of insecten draagt haar werk ook een intrinsieke ecologische bezorgdheid in zich. Haar recentere stillevens zijn volledig opgebouwd met afval of vuilnis, restanten van een op hol geslagen consumptiemaatschappij die schoonheid aan afstotelijkheid koppelen.

 

Praktische informatie / van 7 september tot en met 4 november 2018

 

EXPO Feast of Fools / Bruegel herontdekt

Pieter Bruegel wordt vaak beschouwd als dé belichaming van de Vlaamse identiteit. Waarom is dat zo, sinds de revival van zijn werk rond 1900? Hoe komt het dat hij uitgroeide tot een icoon, een onuitputtelijke bron van inspiratie én een huizenhoog cliché? In de expo "Feast of Fools. Bruegel herontdekt" maakt de bezoeker kennis met een reeks sleutelwerken van Vlaamse en internationale kunstenaars die ‘iets met Bruegel hebben’. Ze knopen aan bij zijn thema’s, herinterpreteren die, citeren hem, … en tonen zo aan dat zijn werk niets aan relevantie heeft ingeboet.

 

De tentoonstelling vertrekt vanuit ‘het grote misverstand’, toen Bruegel in de nadagen van de romantiek geproclameerd werd tot een diep in de Vlaamse klei gewortelde schilder van boerenpsalmen, krakende sneeuwlandschappen en eeuwig ruisende korenvelden. De expo peilt naar de manier waarop Vlaamse en bij uitbreiding Belgische en internationale kunstenaars tijdens het interbellum en ook nadien nog omgingen met zijn artistiek legaat. Wij focussen daarbij op de volgende kunstenaars: James Ensor, Valerius De Saedeleer, Jules De Bruycker, Gustave Van de Woestyne, Jean Brusselmans, Constant Permeke, Anto Carte, Otto Dix en George Grosz.

 

Hierbij aansluitend trekt de tentoonstelling verschillende hedendaagse registers open, met kunst, performance en muziek. In samenwerking met curatoren Luk Lambrecht en Lieze Eeneman wordt aan een tiental kunstenaars gevraagd om in te spelen op thema’s uit Bruegels oeuvre of op de interpretatie daarvan door de generatie van de herontdekkers. Deze creaties worden gekoppeld aan binnen de context relevant bestaand werk. Deelnemende kunstenaars zijn Pascale Marthine Tayou, Honoré d’O, Emanuelle Quertain, Jan Van Imschoot & Salam Atta Sabri, Dirk Braeckman/Franz West/Lisbeth Gruwez, Kasper Bosmans, Gilberto Zorio, Grazia Todori, Anetta Mona Chisa & Lucia Tkácová, Christoph Fink, Daniel Buren, Jimmie Durham & Ricardo Brey en Bart Lodewijks.

 

Dit tentoonstellingstraject doorheen het Kasteel van Gaasbeek wordt dramaturgisch versterkt door Rimini Protokoll, een van Berlijns meest creatieve theatergezelschappen, met hun werk Global Village. After Bruegel. Rimini Protokoll creëert een eigentijds portret van het landelijke leven over de hele wereld in de vorm van een meeslepende video-installatie met virtual reality-brillen. Net als in de schilderijen van Bruegel wordt de toeschouwer geconfronteerd met een tafereel dat de cruciale werkelijkheid van het leven op het platteland uitbeeldt, niet alleen in Vlaanderen, maar ook in dorpen in Burundi, Oost-Anatolië, Utah of Punjab. De toeschouwer bevindt zich middenin dit maatschappijmodel.

 

De tentoonstelling Feast of Fools. Bruegel herontdekt kadert binnen het project ‘Vlaamse Meesters’ van Toerisme Vlaanderen, die Feast of Fools. Bruegel herontdekt steunt.


Praktische informatie / van 7 april 2019 tot en met 28 juli 2019

 

Het kasteel is dagelijks open van 10 tot 18 u. (laatste toegang om 17 u.), maandag gesloten, open op feestdagen. Tickets kosten € 12, reductie- en groepstarief € 10 p.p., tot 18 jaar € 2, gratis tot 7 jaar. Raadpleeg www.kasteelvangaasbeek.be voor meer informatie.

Schepen voor Toerisme: leen.steenhoudt@affligem.be